Polska Awangarda Muzyczna XX w. 2019

Polska Awangarda Muzyczna XX wieku-2019 to druga edycja projektu zainicjowanego przez Fundację Sztuki Współczesnej In Situ oraz festiwal Sanatorium Dźwięku/Sokołowsko. Projekt ma na celu prezentację muzyki polskich współczesnych kompozytorów na scenie międzynarodowej.

Polska Awangarda Muzyczna XX wieku-2019 pokazuje kolejną grupę polskich kompozytorów współczesnych należących do awangardy lat 70-tych, takich jak Włodzimierz Kotoński, Elżbieta Sikora, Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, kompozytorów zajmujących się muzyką elektroakustyczną. Projekt kontynuuje współpracę z znaczącymi ośrodkami nowej muzyki na świecie.

Koncertom towarzyszyć będzie wystawa multimedialna nawiązująca do cyklu „Linie rytmiczne” 1923–1951 Wacława Szpakowskiego. Do interpretacji kompozycji zaproszono samych kompozytorów – Krzysztofa Knittela, Marka Chołoniewskiego, a także młodych polskich artystów takich jak: Teoniki Rożynek, Barbarę Kingę Majewską oraz Gerarda Lebika.

Projekt zostanie zaprezentowany we Francji, Niemczech i Czechach w celu kontynuacji szeregu działań dotyczących współpracy międzynarodowej, które zainicjowała platforma Sanatorium Dźwięku/Sokołowsko. Do polskich artystów dołączą artyści związani z międzynarodowymi ośrodkami, którzy pomogą rozwinąć dialog w dziedzinie współczesnej kultury dźwiękowej.

Finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach Wieloletniego Programu NIEZALEŻNE 2018-2021, w ramach programu dotacji „Mosty kulturowe” Instytutu Adama Mickiewicza.

lll

     

nnn

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

26.10.2019 | NANTES, FRANCJA | Musique Avant-gardiste polonaises du XXè siècle

Plateforme Intermédia, La Fabrique, boulevard Leon Bureau
19.00 otwarcie wystawy | 20.30 koncert  |Organizator: Appo 33/Contemporary Art Foundation In Situ  

 

          

 

PROGRAM:

1. Włodzimierz Kotoński „Aela – gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna” (1970)
wykonanie: Gerard Lebik – komputer, obiekty

2. Elżbieta Sikora „On the line” (1992)
Wykonanie: Teoniki Rożynek

3. Krzysztof Knittel „Czarna woda, biała woda, stary strumień” (1983)
Wykonanie: Krzysztof Knittel

4. Krzysztof Knittel „free_fot_(m)_macwin_4″ (2019)
Wykonanie: Jenny Pickett, Teoniki Rożynek, Gerard Lebik

5. Wystawa multimedialna interpretująca cykl „Linie rytmiczne” 1923–1951” Wacława Szpakowskiego
wykonanie: Gerard Lebik

Artyści: Krzysztof Knittel, Teoniki Rożynek, Gerard Lebik, Jenny Pickett

> informacja na stronie APO33 | wydarzenie na Facebooku <<

 

6.12.2019 | PRAGA, CZECHY | Polská hudební avantgarda 20. století

Punctum, Krásova 803/27, 130 00 Praha 3-Žižkov, Czechy
20:00 |
 Organizator: Stimul festiwal / Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

 

       

 

PROGRAM

1. Włodzimierz Kotoński „Aela – gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna” (1970)
wykonanie: Gerard Lebik – komputer, obiekty

2. Elżbieta Sikora „On the line” (1992)
wykonanie: Barbara Kinga Majewska – sopran, elektronika

3. Marek Chołoniewski „Waves na fale mózgowe, pola elektromagnetyczne, elektronikę i wideo” (2014)
wykonanie: Marek Chołoniewski – komputer, obiekty

4. Krzysztof Knittel „Norcet 2” – utwór na taśmę magnetofonową

5. Veronika Svobodova

6. Wystawa multimedialna interpretująca cykl „Linie rytmiczne” 1923–1951” Wacława Szpakowskiego
wykonanie: Gerard Lebik

Artyści: Barbara Kinga Majewska, Marek Chołoniewski, Gerard Lebik, Veronika Svobodova

 > informacja na stronie Punctum  | wydarzenie na Facebooku <<

 

17.12.2019 | KOLONIA, NIEMCY | Cologne at Alte Feuerwache Halle

​Melchiorstr 3, 50670 Col​​ogne
20:00 | Organizator: Georg Dietzler/gerngesehen.de/Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

 

 

PROGRAM

1. Włodzimierz Kotoński „Aela – gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna” (1970)
wykonanie: Gerard Lebik – komputer, obiekty

2. Elżbieta Sikora „On the line” (1992)
wykonanie: Barbara Kinga Majewska – sopran, elektronika

3. Marek Chołoniewski „Waves na fale mózgowe, pola elektromagnetyczne, elektronikę i wideo” (2014)
wykonanie: Marek Chołoniewski – komputer, obiekty

4. Krzysztof Knittel „Norcet 2” – utwór na taśmę magnetofonową

5. Duo Scheinleistung/VA (Britta Fehrmann & hans w. koch) „S2  = P2  + Q2 oder S = U · I” (2019)

6. Wystawa multimedialna interpretująca cykl „Linie rytmiczne” 1923–1951” Wacława Szpakowskiego.​​
wykonanie: Gerard Lebik

Artyści: Barbara Kinga Majewska, Marek Chołoniewski, Gerard Lebik, hans w. koch, Britta Fehrmann

 

Koordynacja projektu: Zuzanna Fogtt, Katarzyna Królikowska

 

_________________________________________________________________________________________________

>>> ARTYŚCI <<<                              

BARBARA KINGA MAJEWSKA – urodzona w 1982 r. w Warszawie wokalistka, autorka tekstów, publicystka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej. Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki ze specjalnością pedagogika wokalna w Hochschule für Musik Detmold. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard- Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung. Finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. Uczestniczka Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz kursów mistrzowskich Angeliki Kirchschlager, Grace Bumbry, Christy Ludwig, Barbary Bonney, Anity Garanča, Andrása Schiffa. Ukończyła 47. Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadt w klasie Donatienne Michel-Dansac. Uczestniczka pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca Nowa Twarz Muzyki. Zadebiutowała w 2014 roku operą Sławomira Wojciechowskiego Zwycięstwo nad Słońcem (Projekt P) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Prawykonała kompozycje Aleksandry Gryki, Marcina Stańczyka, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza, Sławomira Wojciechowskiego, Karola Nepelskiego, Joanny Woźny, Lukasa Ligetiego, Adama Walickiego, Jasona Buchanana, Juliana Lembke. W operze Pawła Mykietyna Czarodziejska Góra w reżyserii Andrzeja Chyry kreuje partię Kławdii Chauchat. W polskiej premierze opery Olgi Neuwirth Lost Highway wciela się w występuje jako Renee i Alice. Współpracowała m.in. z zespołem Kwadrofonik, Kwartludium, Royal String Quartet, Arditti Quartet, Garage Ensemble. Występowała w Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Konzerthaus Berlin, NOSPR, Teatrze Rozmaitości w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuk w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmana, Willa Decjusza w Krakowie, Muzeum Polin w Warszawie, Muzeum Królikarnia w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ICE Kraków, Mediateka w Tychach, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu oraz na festiwalach: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Malta, Muzyka na Szczytach, Kwadrofonik, Kwartesencja, Ogrody Muzyczne, Słuchy, Klang i innych. Publikuje w magazynie Glissando i Muzyka w Mieście. Laureatka nagrody głównej w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. Od września 2016 r. stała felietonistka miesięcznika Ruch Muzyczny. Autorka KRYTYCZNEGO PRZEWODNIKA PO SPOSOBACH REALIZACJI ZAPISU NUTOWEGO WE WSPÓŁCZESNEJ MUZYCE WOKALNEJ i manifestu Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej. Nominowana do PASZPORTU POLITYKI 2015 w kategorii Muzyka Poważna. Według magazynu Wysokie Obcasy jedna z 50 najbardziej wpływowych kobiet w Polsce w 2016 roku. |barbarakingamajewska.com|

 

GERARD LEBIK – muzyk, artysta dźwiękowy, kompozytor. Jego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Wykorzystując media akustyczne i elektroniczne, koncentruje się na taki fenomenach jak czasu, przestrzeń, fala dźwiękowa. Od 2015 jest dyrektorem artystyczny i kuratorem festiwalu/platformy Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku. Współpracował i występował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Noid, Klaus Filip i wieloma innymi. Brał udział i występował: Kunsthalle Basel, TodaysArt Festival Hague, Mem Bilbao, V: NM-Festival Graz, Biennale Zagreb, Tokyo Jazz, Festival Umbrella Chicago, Musica Electronica Nova, LulCec Barcelona, Musica Electronica Nova, Musica Polonica, SuperDeluxe-Tokyo, Ftarri-Tokyo, Quite Que-Berlin, Otto 10 Basel, Fylkingen Stockholm, CSW Warszawa, Galeria Kordegarda, De Werf Brugge, Dizzy’s Club, Pit Inn Shinjuku Tokyo. |gerardlebik.net | festiwal.sanatoriumdzwieku.pl |gerardlebik.blogspot.com|

 

KRZYSZTOF KNITTEL – kompozytor, współtwórca wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu Towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), tria CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Urodzony w 1947 roku w Warszawie, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA. Pisze utwory orkiestrowe, chóralne, kameralne, gra muzykę komputerową i elektroakustyczną na żywo, komponuje dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. W stanie wojennym działał w środowiskach kultury niezależnej. Po 1989 roku współtworzył festiwal „Audio-Art”, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003, od 2005 do 2017 przewodniczył Polskiej Radzie Muzycznej. Jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. Jest profesorem emerytowanym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi. W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności”, w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’ oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. |http://krzysztofknittel.com/ |

 

TEONIKI ROŻYNEK  – Urodziła się w 1991 r. w Krakowie. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (muzykologia i kompozycja w klasie prof. K. Baculewskiego). Inspiracje dla swojej muzyki artystka czerpie głównie z otaczającego ją świata, stąd jej fascynacja brzmieniem „brudnym”, „glitchowym” (ang. glitch – usterka), często pozamuzycznym – pochodzącym z maszyn i ich silników, odgłosów miast, a także natury. Zainteresowania muzyczne Rożynek koncentrują się w dużym stopniu na barwie dźwięku, co przejawia się w poszukiwaniu i stosowaniu rozszerzonych technik wykonawczych, próbach generowania brzmień syntetycznych, nienaturalnych dla instrumentów muzycznych, a także włączanie do muzyki mediów elektronicznych i cyfrowych. Kompozytorka brała udział w licznych kursach (np. w Donaueschingen Musiktage) i konkursach. Chętnie współpracuje z artystami działającymi na polu innych dziedzin sztuki. Współpracowała przy performance’ach, produkcjach filmowych i spektaklach teatralnych. www.soundcloud.com/teonikirozynek|

 

MAREK CHOŁONIEWSKI – kompozytor, profesor, animator kultury, wykonawca muzyki współczesnej i eksperymentalnej​.​ Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie gry na organach (w klasie Leszka Wernera), teorii muzyki i kompozycji (w klasie Bogusława Schaeffera) oraz muzyki elektronicznej (pod kierunkiem J. Patkowskiego).​ ​Od 1976 roku pracuje w Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2000 roku jako jej kierownik. W 1977 roku założył i obecnie kieruje Stowarzyszeniem Artystycznym Muzyka Centrum, prowadzącym głównie działalność koncertową. Kierownik Pracowni Audiosfery Katedry Obszarów Sztuki Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. J.Matejki w Krakowie.​ ​Od 1979 roku jest członkiem Grupy Krakowskiej.​ ​W 1986 roku wraz z Krzysztofem Knittlem i Piotrem Bikontem założył zespół Pociąg Towarowy. Jest założycielem Studia MCH oraz współzaożycielem: Studia Ch&K (wspólnie z Krzysztofem Knittlem), grupy CH&K&K (wspólnie z Krzysztofem Knittlem i W. Kiniorskim), mc2 duo (wspólnie z Marcelem Chyrzyńskim), Infinitive Quartet (wspólnie z Keirem Nueringerem, Ryanem Zavelem i Rafałem Mazurem), Natural Plastic (wspólnie z Amy Knoles), Dizzy Kinetics (z Zenial), Grupe 2 (z Miłoszem Łuczyńskim), Kinetic Trio (z Włodzimierzem Kiniorskim i Rafałem Mazurem) – zespołów prowadzących działalność koncertową i nagraniową.​ ​Od 1984 roku koncertuje, prowadzi kursy i wykłady z muzyki komputerowej w wielu krajach Europy, Azji, i obu Ameryk. W latach 1988–1992 organizował serię koncertów „Audio Art”.​ ​Od 1993 roku jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Audio Art, Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (wspólnie z Matthiasem Hermannem).​ ​W latach 1993–1999 był dyrektorem artystycznym Internationale Akademie für Neue Komposition und Audio Art w Schwaz (Austria).​ ​W 2003 roku był inicjatorem Festiwalu Audio Art w Seulu (wspólnie z Jeajoon Ryu), a także współtwórcą i koordynatorem projektów realizowanych w ramach programów wspomaganych ze środków Komisji Europejskiej: Bridges (wspólnie z Krzysztofem Kwiatkowskim), Ensemble Spiel (ze Stephanem Meierem / Musik für Heute, Hanower), European Course for Musical Composition and Technologies (IRCAM, Paris), Integra (Birmingham Conservatory), European Modern Orchestra (z Krzysztofem Kwiatkowskim).​ ​W 2005 założyciel i prezes Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (członka CIME w Bourges). Od 2008 sekreta​​rz, a od 2011 prezes Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej CIME / ICEM.​ ​Jest twórcą kompozycji instrumentalnych, elektroakustycznych i audiowizualnych, muzyki do teatru, filmu, radia i TV, a także autorem i koordynatorem projektów przestrzennych i internetowych: GlobalMix, Statek Artystów i GPS-Art. W 2006 roku zainicjował i zrealizował (wspólnie z Łukaszem Szałankiewiczem i Dicksonem Dee) cykliczny projekt wymiany Polska/Chińska Sztuka Dźwiękowa w Chinach/Polsce. | www.studiomch.art.pl |