Polska Awangarda Muzyczna XX w. 2019

Polska Awangarda Muzyczna XX wieku-2019 to druga edycja projektu zainicjowanego przez Fundację Sztuki Współczesnej In Situ oraz festiwal Sanatorium Dźwięku/Sokołowsko. Projekt ma na celu prezentację muzyki polskich współczesnych kompozytorów na scenie międzynarodowej.

Polska Awangarda Muzyczna XX wieku-2019 pokazuje kolejną grupę polskich kompozytorów współczesnych należących do awangardy lat 70-tych, takich jak Włodzimierz Kotoński, Elżbieta Sikora, Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, kompozytorów zajmujących się muzyką elektroakustyczną. Projekt kontynuuje współpracę z znaczącymi ośrodkami nowej muzyki na świecie.

Koncertom towarzyszyć będzie wystawa multimedialna nawiązująca do cyklu „Linie rytmiczne” 1923–1951 Wacława Szpakowskiego. Do interpretacji kompozycji zaproszono samych kompozytorów – Krzysztofa Knittela, Marka Chołoniewskiego, a także młodych polskich artystów takich jak: Teoniki Rożynek, Barbarę Kingę Majewską oraz Gerarda Lebika.

Projekt zostanie zaprezentowany we Francji, Niemczech i Czechach w celu kontynuacji szeregu działań dotyczących współpracy międzynarodowej, które zainicjowała platforma Sanatorium Dźwięku/Sokołowsko. Do polskich artystów dołączą artyści związani z międzynarodowymi ośrodkami, którzy pomogą rozwinąć dialog w dziedzinie współczesnej kultury dźwiękowej.

Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2018-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

lll

     

nnn

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

26.10.2019 | NANTES, FRANCJA | Musique Avant-gardiste polonaises du XXè siècle

Plateforme Intermédia, La Fabrique, boulevard Leon Bureau
19.00 otwarcie wystawy | 20.30 koncert  |Organizator: Appo 33/Contemporary Art Foundation In Situ  

 

      

 

PROGRAM:

1. Włodzimierz Kotoński „Aela – gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna” (1970)
wykonanie: Gerard Lebik – komputer, obiekty

2. Elżbieta Sikora „On the line” (1992)
Wykonanie: Teoniki Rożynek

3. Krzysztof Knittel „Czarna woda, biała woda, stary strumień” (1983)
Wykonanie: Krzysztof Knittel

4. Krzysztof Knittel „free_fot_(m)_macwin_4″ (2019)
Wykonanie: Jenny Pickett, Teoniki Rożynek, Gerard Lebik

5. Wystawa multimedialna interpretująca cykl „Linie rytmiczne” 1923–1951” Wacława Szpakowskiego
wykonanie: Gerard Lebik

Artyści: Krzysztof Knittel, Teoniki Rożynek, Gerard Lebik, Jenny Pickett

> informacja na stronie APO33 | wydarzenie na Facebooku <<

   

   

   

   

   

  

 

6.12.2019 | PRAGA, CZECHY | Polská hudební avantgarda 20. století

Punctum, Krásova 803/27, 130 00 Praha 3-Žižkov, Czechy
20:00 |
 Organizator: Stimul festiwal / Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

 

       

 

PROGRAM

1. Włodzimierz Kotoński „Aela – gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna” (1970)
wykonanie: Gerard Lebik – komputer, obiekty

2. Elżbieta Sikora „On the line” (1992)
wykonanie: Barbara Kinga Majewska – sopran, elektronika

3. Marek Chołoniewski „Waves na fale mózgowe, pola elektromagnetyczne, elektronikę i wideo” (2014)
wykonanie: Marek Chołoniewski – komputer, obiekty

4. Krzysztof Knittel „Norcet 2” – utwór na taśmę magnetofonową

5. Veronika Svobodova

6. Wystawa multimedialna interpretująca cykl „Linie rytmiczne” 1923–1951” Wacława Szpakowskiego
wykonanie: Gerard Lebik

Artyści: Barbara Kinga Majewska, Marek Chołoniewski, Gerard Lebik, Veronika Svobodova

 > informacja na stronie Punctum  | wydarzenie na Facebooku <<

                 

                 

      

                 

                 

 

17.12.2019 | KOLONIA, NIEMCY | Cologne at Alte Feuerwache Halle

​Melchiorstr 3, 50670 Col​​ogne
20:00 | Organizator: Georg Dietzler/gerngesehen.de/Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

 

      

 

PROGRAM

1. Włodzimierz Kotoński „Aela – gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym, muzyka elektroniczna” (1970)
wykonanie: Gerard Lebik – komputer, obiekty

2. Elżbieta Sikora „On the line” (1992)
wykonanie: Barbara Kinga Majewska – sopran, elektronika

3. Marek Chołoniewski „Waves na fale mózgowe, pola elektromagnetyczne, elektronikę i wideo” (2014)
wykonanie: Marek Chołoniewski – komputer, obiekty

4. Krzysztof Knittel „Norcet 2” – utwór na taśmę magnetofonową

5. Duo Scheinleistung/VA (Britta Fehrmann & hans w. koch) „S2  = P2  + Q2 oder S = U · I” (2019)

6. Wystawa multimedialna interpretująca cykl „Linie rytmiczne” 1923–1951” Wacława Szpakowskiego.​​
wykonanie: Gerard Lebik

Artyści: Barbara Kinga Majewska, Marek Chołoniewski, Gerard Lebik, hans w. koch, Britta Fehrmann

 > informacja na stronie gerngesehen  | wydarzenie na Facebooku <<

   

   

   

   

   

   

 

Koordynacja projektu: Zuzanna Fogtt, Katarzyna Królikowska

_________________________________________________________________________________________________

>>> ARTYŚCI <<<      

BARBARA KINGA MAJEWSKA – urodzona w 1982 r. w Warszawie wokalistka, autorka tekstów, publicystka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej. Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki ze specjalnością pedagogika wokalna w Hochschule für Musik Detmold. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard- Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung. Finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. Uczestniczka Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz kursów mistrzowskich Angeliki Kirchschlager, Grace Bumbry, Christy Ludwig, Barbary Bonney, Anity Garanča, Andrása Schiffa. Ukończyła 47. Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadt w klasie Donatienne Michel-Dansac. Uczestniczka pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca Nowa Twarz Muzyki. Zadebiutowała w 2014 roku operą Sławomira Wojciechowskiego Zwycięstwo nad Słońcem (Projekt P) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Prawykonała kompozycje Aleksandry Gryki, Marcina Stańczyka, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza, Sławomira Wojciechowskiego, Karola Nepelskiego, Joanny Woźny, Lukasa Ligetiego, Adama Walickiego, Jasona Buchanana, Juliana Lembke. W operze Pawła Mykietyna Czarodziejska Góra w reżyserii Andrzeja Chyry kreuje partię Kławdii Chauchat. W polskiej premierze opery Olgi Neuwirth Lost Highway wciela się w występuje jako Renee i Alice. Współpracowała m.in. z zespołem Kwadrofonik, Kwartludium, Royal String Quartet, Arditti Quartet, Garage Ensemble. Występowała w Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Konzerthaus Berlin, NOSPR, Teatrze Rozmaitości w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuk w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmana, Willa Decjusza w Krakowie, Muzeum Polin w Warszawie, Muzeum Królikarnia w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ICE Kraków, Mediateka w Tychach, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu oraz na festiwalach: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Malta, Muzyka na Szczytach, Kwadrofonik, Kwartesencja, Ogrody Muzyczne, Słuchy, Klang i innych. Publikuje w magazynie Glissando i Muzyka w Mieście. Laureatka nagrody głównej w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. Od września 2016 r. stała felietonistka miesięcznika Ruch Muzyczny. Autorka KRYTYCZNEGO PRZEWODNIKA PO SPOSOBACH REALIZACJI ZAPISU NUTOWEGO WE WSPÓŁCZESNEJ MUZYCE WOKALNEJ i manifestu Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej. Nominowana do PASZPORTU POLITYKI 2015 w kategorii Muzyka Poważna. Według magazynu Wysokie Obcasy jedna z 50 najbardziej wpływowych kobiet w Polsce w 2016 roku. |barbarakingamajewska.com|

 

GERARD LEBIK – muzyk, artysta dźwiękowy, kompozytor. Jego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Wykorzystując media akustyczne i elektroniczne, koncentruje się na taki fenomenach jak czasu, przestrzeń, fala dźwiękowa. Od 2015 jest dyrektorem artystyczny i kuratorem festiwalu/platformy Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku. Współpracował i występował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Noid, Klaus Filip i wieloma innymi. Brał udział i występował: Kunsthalle Basel, TodaysArt Festival Hague, Mem Bilbao, V: NM-Festival Graz, Biennale Zagreb, Tokyo Jazz, Festival Umbrella Chicago, Musica Electronica Nova, LulCec Barcelona, Musica Electronica Nova, Musica Polonica, SuperDeluxe-Tokyo, Ftarri-Tokyo, Quite Que-Berlin, Otto 10 Basel, Fylkingen Stockholm, CSW Warszawa, Galeria Kordegarda, De Werf Brugge, Dizzy’s Club, Pit Inn Shinjuku Tokyo. |gerardlebik.net | festiwal.sanatoriumdzwieku.pl |gerardlebik.blogspot.com|

 

KRZYSZTOF KNITTEL – kompozytor, współtwórca wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu Towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), tria CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Urodzony w 1947 roku w Warszawie, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA. Pisze utwory orkiestrowe, chóralne, kameralne, gra muzykę komputerową i elektroakustyczną na żywo, komponuje dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. W stanie wojennym działał w środowiskach kultury niezależnej. Po 1989 roku współtworzył festiwal „Audio-Art”, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003, od 2005 do 2017 przewodniczył Polskiej Radzie Muzycznej. Jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. Jest profesorem emerytowanym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi. W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności”, w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’ oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. |http://krzysztofknittel.com/ |

 

TEONIKI ROŻYNEK  – Urodziła się w 1991 r. w Krakowie. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (muzykologia i kompozycja w klasie prof. K. Baculewskiego). Inspiracje dla swojej muzyki artystka czerpie głównie z otaczającego ją świata, stąd jej fascynacja brzmieniem „brudnym”, „glitchowym” (ang. glitch – usterka), często pozamuzycznym – pochodzącym z maszyn i ich silników, odgłosów miast, a także natury. Zainteresowania muzyczne Rożynek koncentrują się w dużym stopniu na barwie dźwięku, co przejawia się w poszukiwaniu i stosowaniu rozszerzonych technik wykonawczych, próbach generowania brzmień syntetycznych, nienaturalnych dla instrumentów muzycznych, a także włączanie do muzyki mediów elektronicznych i cyfrowych. Kompozytorka brała udział w licznych kursach (np. w Donaueschingen Musiktage) i konkursach. Chętnie współpracuje z artystami działającymi na polu innych dziedzin sztuki. Współpracowała przy performance’ach, produkcjach filmowych i spektaklach teatralnych. www.soundcloud.com/teonikirozynek|

 

MAREK CHOŁONIEWSKI – kompozytor, profesor, animator kultury, wykonawca muzyki współczesnej i eksperymentalnej​.​ Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie gry na organach (w klasie Leszka Wernera), teorii muzyki i kompozycji (w klasie Bogusława Schaeffera) oraz muzyki elektronicznej (pod kierunkiem J. Patkowskiego).​ ​Od 1976 roku pracuje w Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2000 roku jako jej kierownik. W 1977 roku założył i obecnie kieruje Stowarzyszeniem Artystycznym Muzyka Centrum, prowadzącym głównie działalność koncertową. Kierownik Pracowni Audiosfery Katedry Obszarów Sztuki Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. J.Matejki w Krakowie.​ ​Od 1979 roku jest członkiem Grupy Krakowskiej.​ ​W 1986 roku wraz z Krzysztofem Knittlem i Piotrem Bikontem założył zespół Pociąg Towarowy. Jest założycielem Studia MCH oraz współzaożycielem: Studia Ch&K (wspólnie z Krzysztofem Knittlem), grupy CH&K&K (wspólnie z Krzysztofem Knittlem i W. Kiniorskim), mc2 duo (wspólnie z Marcelem Chyrzyńskim), Infinitive Quartet (wspólnie z Keirem Nueringerem, Ryanem Zavelem i Rafałem Mazurem), Natural Plastic (wspólnie z Amy Knoles), Dizzy Kinetics (z Zenial), Grupe 2 (z Miłoszem Łuczyńskim), Kinetic Trio (z Włodzimierzem Kiniorskim i Rafałem Mazurem) – zespołów prowadzących działalność koncertową i nagraniową.​ ​Od 1984 roku koncertuje, prowadzi kursy i wykłady z muzyki komputerowej w wielu krajach Europy, Azji, i obu Ameryk. W latach 1988–1992 organizował serię koncertów „Audio Art”.​ ​Od 1993 roku jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Audio Art, Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (wspólnie z Matthiasem Hermannem).​ ​W latach 1993–1999 był dyrektorem artystycznym Internationale Akademie für Neue Komposition und Audio Art w Schwaz (Austria).​ ​W 2003 roku był inicjatorem Festiwalu Audio Art w Seulu (wspólnie z Jeajoon Ryu), a także współtwórcą i koordynatorem projektów realizowanych w ramach programów wspomaganych ze środków Komisji Europejskiej: Bridges (wspólnie z Krzysztofem Kwiatkowskim), Ensemble Spiel (ze Stephanem Meierem / Musik für Heute, Hanower), European Course for Musical Composition and Technologies (IRCAM, Paris), Integra (Birmingham Conservatory), European Modern Orchestra (z Krzysztofem Kwiatkowskim).​ ​W 2005 założyciel i prezes Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (członka CIME w Bourges). Od 2008 sekreta​​rz, a od 2011 prezes Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej CIME / ICEM.​ ​Jest twórcą kompozycji instrumentalnych, elektroakustycznych i audiowizualnych, muzyki do teatru, filmu, radia i TV, a także autorem i koordynatorem projektów przestrzennych i internetowych: GlobalMix, Statek Artystów i GPS-Art. W 2006 roku zainicjował i zrealizował (wspólnie z Łukaszem Szałankiewiczem i Dicksonem Dee) cykliczny projekt wymiany Polska/Chińska Sztuka Dźwiękowa w Chinach/Polsce. | www.studiomch.art.pl |

 

JENNY PICKETT – w swojej praktyce artystycznej porusza się między rzeźbą, dźwiękiem, rysunkiem, video, interaktywnością i performancem. Wielość stosowanych mediów pozwala na tworzenie wielu warstw znaczeniowych. Pickett eksploruje zadany temat poprzez badanie wpływu dźwięku na wzrok i vice versa, zmieniając zarówno dźwiękowe, jak i wizualne odpowiedniki, wymagając od widza przemyślenia jego spotkania z twórczością. Głównym obszarem zainteresowań Picket jest moment, w którym technologia (nowa lub starsza) staje się krajobrazem lub całym ciałem poprzez kumulację norm czy stanów obowiązujących poprzednio. Jenny Pickett jest członkinią kolektywu artystycznego i projektu kulturalnego APO33.

 

VERONIKA SVOBODOVA – jej podejście do pracy z dźwiękiem niewątpliwie zdradza powiązania ze scenografią teatralną, instalacją artystyczną i sztuką performance. W swoich pracach Svobodova łączy przestrzeń, czas i sytuację. Ważny jest nie tyle dźwięk, ile sposób w jaki jest tworzony podczas występu, który sam wynika zwykle z zastanej przestrzeni. Svobodova jest absolwentką Academy of Performing Arts w Pradze.

 

 

 

hans w. koch (ur. 1962) to mieszkający i tworzący w Kolonii kompozytor, performer i artysta dźwiękowy. W swojej praktyce artystycznej pracuje z tym, co jest oczywiste, ale nie natychmiast oczywiste. W szerszym kontekście postrzega sztukę jako formę myśli wyrażonych poprzez inne narzędzia. Preferuje podejście konceptualne – więcej myśli, mniej narzędzi. Rezultatem tego procesu mogą być partytury, performensy lub instalacje, ale też sny na jawie, czy zupełny brak rezultatów. Od 2016 hans w. koch jest profesorem dźwięku na Akademii Sztuk Medialnych w Kolonii | www.hans-w-koch.net |

 

 

BRITTA FEHRMANN – pracuje jako analityk danych, poszukując prawidłowości, wzorców, znaczeń, odchyleń, sprzeczności, absurdów w ich zbiorach danych. W praktyce artystycznej zakłąda, że społeczeństwo funkcjonuje jako zbiór danych: zjawiska społeczne są zwykle reinterpretowane w seryjnych pracach fotograficznych lub studiach przypadków, ale także w instalacjach, filmach lub dźwięku.

Duet Scheinleistung (VA) został stworzony przez Brittę Fehrmann i hansa w. koch w 2016. Duet oscyluje moc pozorną (VA) między kilkoma fazami i generuje intensywny prąd dźwiękowy: S 2 = P 2 + Q 2