Polska Awangarda Muzyczna XX wieku

PL

Polska Awangarda Muzyczna XX wieku jest projektem zainicjowanym przez  festiwal Sanatorium Dźwięku/Sokołowsko i odnoszący się do twórczości najwybitniejszych kompozytorów polskiej awangardy muzycznej XX w.

W nowych interpretacjach zostaną pokazane utwory takich kompozytorów jak: Karol Szymanowski-pierwszy kompozytor polskiej awangardy XX wieku; Włodzimierz Kotoński-nestor polskiej muzyki elektroakustycznej; Kasper T. Toeplitz-polski kompozytor mieszkający w Paryżu, tworzący na pograniczy muzyki współczesnej i gatunku Noise; Józef Koffler-jedyny w Polsce twórca muzyki dodekafonicznej, Grażyna Bacewicz-wybitna polska skrzypaczka i kompozytorka.

Interpretacje utworów zostaną wykonane przez uznanych polskich muzyków takich jak: Barbara Kinga Majewska, Kasper T. Toeplitz, Gerard Lebik, Piotr Zabrodzki.

Koncertom będzie towarzyszyć wystawa multimedialna  nawiązująca do twórczości Polskiej Awangardy Muzycznej XX wieku.

Projekt będzie pokazywany we Francji, Niemczech, Czechach i będzie kontynuacją działań platformy Sanatorium Dźwięku we współpracy międzynarodowej. Do polskich artystów dołączą artyści związani z międzynarodowymi ośrodkami, wzmacniając i rozwijając dialog w dziedzinie współczesnej kultury dźwiękowej.

Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

 

16.05.2018  Plateforme Intermédia, La Fabrique, boulevard Leon Bureau, 44200 Nantes, France.

19h30 Otwarcie wystawy
20h30 Koncert

Organiser: Appo 33/Contemporary Art Foundation In Situ

Program

Karol Szymanowski
„Trzy piosenki żołnierski / Three soldier songs” (1920)
„Do dziewczyny / To the girl”- tekst Kornela Makuszyńskiego
„O rozczarowanym żołnierzu / About the disappointed soldier” – tekst Kornela Makuszyńskiego
„Wyszywała raz Hanka / She embodied once Hanka” – tekst Kazimierz Andrzej Czyżowski
wykonanie Barbara Kinga Majewska

Grażyna Bacewicz
„Cykl pieśn”- „Melodia na skrzypce i fortepian”
„Temat z wariacjami na skrzypce i fortepian”

Barbara Kinga Majewska-głos

Józef Koffler
„Musique. Quasi una sonata op. 8, à Karol Szymanowski” (1927)

Piotr Zabrocki – syntezator / fortepian

Włodzimierz Kotoński
„Skrzydła (Les Ailes)” (1973)

Gerard Lebik-komputer, Dime Ensemble-Marc Caro (machines, modulaire) Jenny Pickett (modulaire) Julien Ottavi (modulaire) Chloé Malaise (laptop) Félix Philippe (laptop) Arthur Hureau-Parreira (laptop) Romain Papion (Mpc)

Kasper T. Toeplitz
„Almasty for BassComputer”

Kasper T. Toepitz-bass komputer

 Julien Ottavi / Dime Ensemble
Marc Caro (machines, modulaire) Jenny Pickett (modulaire) Julien Ottavi (modulaire) Chloé Malaise (laptop) Félix Philippe (laptop) Arthur Hureau-Parreira (laptop) Romain Papion (Mpc)

Artyści

Barbara Kinga Majewska

Urodzona w 1982 r. w Warszawie wokalistka, autorka tekstów, publicystka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej. Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki ze specjalnością pedagogika wokalna w Hochschule für Musik Detmold. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard- Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung. Finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. Uczestniczka Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz kursów mistrzowskich Angeliki Kirchschlager, Grace Bumbry, Christy Ludwig, Barbary Bonney, Anity Garanča, Andrása Schiffa. Ukończyła 47. Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadt w klasie Donatienne Michel-Dansac. Uczestniczka pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca Nowa Twarz Muzyki. Zadebiutowała w 2014 roku operą Sławomira Wojciechowskiego Zwycięstwo nad Słońcem (Projekt P) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Prawykonała kompozycje Aleksandry Gryki, Marcina Stańczyka, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza, Sławomira Wojciechowskiego, Karola Nepelskiego, Joanny Woźny, Lukasa Ligetiego, Adama Walickiego, Jasona Buchanana, Juliana Lembke. W operze Pawła Mykietyna Czarodziejska Góra w reżyserii Andrzeja Chyry kreuje partię Kławdii Chauchat. W polskiej premierze opery Olgi Neuwirth Lost Highway wciela się w występuje jako Renee i Alice. Współpracowała m.in. z zespołem Kwadrofonik, Kwartludium, Royal String Quartet, Arditti Quartet, Garage Ensemble. Występowała w Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Konzerthaus Berlin, NOSPR, Teatrze Rozmaitości w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuk w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmana, Willa Decjusza w Krakowie, Muzeum Polin w Warszawie, Muzeum Królikarnia w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ICE Kraków, Mediateka w Tychach, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu oraz na festiwalach: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Malta, Muzyka na Szczytach, Kwadrofonik, Kwartesencja, Ogrody Muzyczne, Słuchy, Klang i innych. Publikuje w magazynie Glissando i Muzyka w Mieście. Laureatka nagrody głównej w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. Od września 2016 r. stała felietonistka miesięcznika Ruch Muzyczny. Autorka KRYTYCZNEGO PRZEWODNIKA PO SPOSOBACH REALIZACJI ZAPISU NUTOWEGO WE WSPÓŁCZESNEJ MUZYCE WOKALNEJ i manifestu Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej. Nominowana do PASZPORTU POLITYKI 2015 w kategorii Muzyka Poważna. Według magazynu Wysokie Obcasy jedna z 50 najbardziej wpływowych kobiet w Polsce w 2016 roku.

barbarakingamajewska.com

Kasper T. Toeplitz

Kompozytor i muzyk funkcjonujący na polu muzyki akademickiej (opery, utwory na orkiestrę i zespoły kameralne), eksperymentalnej muzyki elektronicznej oraz noise’u. W swoich działaniach wykorzystuje głównie komputer oraz tradycyjne instrumenty poddawane przetworzeniu i preparacjom, tworząc analogowo-cyfrowe hybrydy dźwiękowe. Realizuje także projekty interdyscyplinarne z pogranicza performansu i tańca współczesnego.
Toeplitz współpracował z wieloma instytucjami (GRM, IRCAM, Radio-France, GMEM, GRAME, ZKM), muzykami (Eliane Radigue, Zbigniew Karkowski, Phil Niblock, Dror Feiler, Tetsuo Furudate, Francisco Lopez, Z’EV, Art Zoyd, Ensemble Phenix) i tancerzami (Myriam Gourfink). Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń (m.in. Villa Medicis Hors-les-Murs w Nowym Yorku, Villa Kujoyama w Japonii, DAAD w Berlinie, nagroda Giga Hertz ZKM, Karsluhe, Institut Français w Polsce itd.). Jego dyskografia obejmuje ponad 60 różnych tytułów.

http://sleazeart.com/

Piotr ZABRODZKI (Ur. 1982 w Warszawie) – pianista, kompozytor. Absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce łączy improwizację jazzową z sonorystyką, heavy metal z elektroniką, a wszystko okraszone jest poczuciem humoru. Jest to muzyk bardzo elastyczny i wszechstronny, czego dowodem ilość zespołów, w jakich gra: LXMP, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, The Kurws, Blast Muzungu, SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami
awangardowymi, m. in. z Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi, Ove Volquartz, Tabata Mitsuru.
Wybrana Dyskografia:
Piotr Zabrodzki / Artur Lawrenz – Trylobit
Piotr Zabrodzki / Tatsuya Yoshida – Karakany
Blast Muzungu – Gaijin Gabba
Zdzisław Piernik / Piotr Zabrodzki – Namanga
LXMP – trois suites + une miniature
LXMP – Back to the Future Shock
Efekt Moozgu – Slumberjackin’

Gerard Lebik-muzyk, artysta dźwiękowy, kompozytor. Jego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Wykorzystując media akustyczne i elektroniczne, koncentruje się na taki fenomenach jak czasu, przestrzeń, fala dźwiękowa. Od 2015 jest dyrektorem artystyczny i kuratorem festiwalu/platformy Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku.

Współpracował i występował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Noid, Klaus Filip i wieloma innymi

Brał udział i występował: Kunsthalle Basel, TodaysArt Festival Hague, Mem Bilbao, V: NM-Festival Graz, Biennale Zagreb, Tokyo Jazz, Festival Umbrella Chicago, Musica Electronica Nova, LulCec Barcelona, Musica Electronica Nova, Musica Polonica, SuperDeluxe-Tokyo, Ftarri-Tokyo, Quite Que-Berlin, Otto 10 Basel, Fylkingen Stockholm, CSW Warszawa, Galeria Kordegarda, De Werf Brugge, Dizzy’s Club, Pit Inn Shinjuku Tokyo, …

http://gerardlebik.net/

http://festiwal.sanatoriumdzwieku.pl/en/

http://gerardlebik.blogspot.com/

Julien Ottavi to aktywista medialny, artysta-badacz, kompozytor/muzyk, poeta i „językowy pogromca”, twórca filmów eksperymentalnych i anarchitekt, założyciel i członek APO33. Zajmuje się badaniami i pracą kreatywną, łącząc sztukę dźwiękową, wideo, nowe technologie i performance. Od 1997 rozwija prace kompozycyjne używając głosu i jego komputerowej transformacji. Jego działania nie ograniczają się jedynie do sfer artystycznych, ale krzyżują się z wieloma innymi polami, od rozwoju technologii do filozofii i badań teoretycznych, poprzez analizy biomimiczne i eksperymenty. Od wielu lat zastanawia się także nad relacjami pomiędzy praktykami eksperymentalnymi a praktykami kolektywnymi, w ramach tworzenia autonomicznych grup kolektywnych, poddając w wątpliwość autorską strategię „ideologii sztuki”.

http://apo33.org/noise/doku.php

PL