Polska Awangarda Muzyczna XX wieku

Polska Awangarda Muzyczna XX wieku jest projektem zainicjowanym przez  festiwal Sanatorium Dźwięku/ Sokołowsko i odnoszący się do twórczości najwybitniejszych kompozytorów polskiej awangardy muzycznej XX w.

W nowych interpretacjach zostaną pokazane utwory takich kompozytorów jak: Karol Szymanowski-pierwszy kompozytor polskiej awangardy XX wieku; Włodzimierz Kotoński – nestor polskiej muzyki elektroakustycznej; Kasper T. Toeplitz – polski kompozytor mieszkający w Paryżu, tworzący na pograniczy muzyki współczesnej i gatunku Noise; Józef Koffler – jedyny w Polsce twórca muzyki dodekafonicznej, Grażyna Bacewicz – wybitna polska skrzypaczka i kompozytorka.

Interpretacje utworów zostaną wykonane przez uznanych polskich muzyków takich jak: Barbara Kinga Majewska, Kasper T. Toeplitz, Gerard Lebik, Piotr Zabrodzki i Paweł Romańczuk.

Koncertom będzie towarzyszyć wystawa multimedialna  nawiązująca do twórczości Polskiej Awangardy Muzycznej XX wieku. Projekt będzie pokazywany we Francji, Niemczech, Czechach i będzie kontynuacją działań platformy Sanatorium Dźwięku we współpracy międzynarodowej. Do polskich artystów dołączą artyści związani z międzynarodowymi ośrodkami, wzmacniając i rozwijając dialog w dziedzinie współczesnej kultury dźwiękowej.

Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”

  

__________________________________________________________________________________________

>>> 16.05.2018 | NANTES, FRANCJA | Musique Avant-gardiste polonaises du XXème siècle

Plateforme Intermédia, La Fabrique, boulevard Leon Bureau
19h30 Otwarcie wystawy | 20h30 Koncert

Organizator: Appo 33/Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

Program

Karol Szymanowski
„Trzy piosenki żołnierski / Three soldier songs” (1920)
„Do dziewczyny / To the girl”- tekst Kornela Makuszyńskiego
„O rozczarowanym żołnierzu / About the disappointed soldier” – tekst Kornela Makuszyńskiego
„Wyszywała raz Hanka / She embodied once Hanka” – tekst Kazimierz Andrzej Czyżowski
wykonanie Barbara Kinga Majewska

Grażyna Bacewicz
„Cykl pieśn”- „Melodia na skrzypce i fortepian” 
„Temat z wariacjami na skrzypce i fortepian”

Barbara Kinga Majewska-głos

Józef Koffler
„Musique. Quasi una sonata op. 8, à Karol Szymanowski” (1927)

Piotr Zabrocki – syntezator / fortepian

 

Włodzimierz Kotoński
„Skrzydła (Les Ailes)” (1973)

Gerard Lebik-komputer, Dime Ensemble-Marc Caro (machines, modulaire) Jenny Pickett (modulaire) Julien Ottavi (modulaire) Chloé Malaise (laptop) Félix Philippe (laptop) Arthur Hureau-Parreira (laptop) Romain Papion (Mpc)

Kasper T. Toeplitz
„Almasty for BassComputer”

Kasper T. Toepitz-bass komputer

Julien Ottavi / Dime Ensemble
Marc Caro (machines, modulaire) Jenny Pickett (modulaire) Julien Ottavi (modulaire) Chloé Malaise (laptop) Félix Philippe (laptop) Arthur Hureau-Parreira (laptop) Romain Papion (Mpc)

>> informacja na stronie APO33 | wydarzenie na Facebooku <<

>>> 26.10.2018 | KOLONIA, NIEMCY | Polnische Musik Avantgarde des 20. Jahrhunderts und Ihr Einfluss auf die Aktuelle Musik

Kunstwerk, Musikclub, Deutz-Mülheimer-Straße 127
20:00 | Organizator: ON Neue Musik Koln/Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

Program:

Gerard Lebik / Elektronik interpretiert
Włodzimierz Kotoński – “Les Ailes” (1973)

Barbara Kinga Majewska /
Stimme, Zuspiel & Elektronik interpretiert
Karol Szymanowski
“Three soldier’s songs” (1920)
“To the girl”– lyrics by Kornel Makuszyński
“About the disappointed soldier”– lyrics by Kornel Makuszyński
“She embodied once Hanka”– lyrics by Kazimierz Andrzej Czyżowski
Grażyna Bacewicz
”Melody for violin and piano” (1950)
”Lullaby for violin and piano” (1952)

Przerwa

Gea Brown / DJing-Sampling, Elektronik
Bettina Wenzel / Stimme & Elektronik
”VO vs SL || voice-oscillator versus sonic landscape” (2018)

Kasper T. Toeplitz / BassComputer spielt
“Almasty for BassComputer” (2016)

>>informacja na stronie ON Neue Musik Köln | wydarzenie na Facebooku <<

>>> 15.11.2018 | PRAGA, CZECHY | Polská hudební avantgarda 20. století

Punctum, Krásova 803/27, 130 00 Praha 3-Žižkov, Czechy
20:00 |
 Organizator: Stimul festiwal / Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

Program:

Barbara Kinga Majewska hlas / elektronika
interpretuje Karola Szymanowského:
„Three soldier’s songs” (1920)
1. „To a girl” (text: Kornel Makuszyński)
2. „The outsmarted soldier” (text: Kornel Makuszyński)
3. „Hanka was embroidering” (text: Kazimierz Andrzej Czyżowski)
Grażynu Bacewicz:
„Melody for violin and piano” (1950)
„Lullaby for violin and piano” (1952)

Kasper T. Toeplitz – kontrabas / počítač:
„Almasty for ComputerBass” (2016)

Gerard Lebik – elektronika
interpretuje Włodzimierza Kotońského: „Les Ailes” (1973)

Piotr Zabrodzki – syntezátor
interpretuje Aleksandra Tansmana: „Hommage a Chopin”

Petr Vrba – elektronika a trumpeta
Psychedelic Reisebüro 1.0 (for Jano Doe) /Premiéra/

Paweł Romańczuk – Instalace pro mechanické duety
„Smyčcusmatika”

>> informacja na stronie Punctum |  wydarzenie na Facebooku <<

__________________________________________________________________________________________

>>> ARTYŚCI <<<                              

BARBARA KINGA MAJEWSKA – urodzona w 1982 r. w Warszawie wokalistka, autorka tekstów, publicystka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej. Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki ze specjalnością pedagogika wokalna w Hochschule für Musik Detmold. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard- Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung. Finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. Uczestniczka Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz kursów mistrzowskich Angeliki Kirchschlager, Grace Bumbry, Christy Ludwig, Barbary Bonney, Anity Garanča, Andrása Schiffa. Ukończyła 47. Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadt w klasie Donatienne Michel-Dansac. Uczestniczka pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca Nowa Twarz Muzyki. Zadebiutowała w 2014 roku operą Sławomira Wojciechowskiego Zwycięstwo nad Słońcem (Projekt P) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Prawykonała kompozycje Aleksandry Gryki, Marcina Stańczyka, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza, Sławomira Wojciechowskiego, Karola Nepelskiego, Joanny Woźny, Lukasa Ligetiego, Adama Walickiego, Jasona Buchanana, Juliana Lembke. W operze Pawła Mykietyna Czarodziejska Góra w reżyserii Andrzeja Chyry kreuje partię Kławdii Chauchat. W polskiej premierze opery Olgi Neuwirth Lost Highway wciela się w występuje jako Renee i Alice. Współpracowała m.in. z zespołem Kwadrofonik, Kwartludium, Royal String Quartet, Arditti Quartet, Garage Ensemble. Występowała w Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Konzerthaus Berlin, NOSPR, Teatrze Rozmaitości w Warszawie, Małopolskim Ogrodzie Sztuk w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmana, Willa Decjusza w Krakowie, Muzeum Polin w Warszawie, Muzeum Królikarnia w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ICE Kraków, Mediateka w Tychach, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu oraz na festiwalach: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Malta, Muzyka na Szczytach, Kwadrofonik, Kwartesencja, Ogrody Muzyczne, Słuchy, Klang i innych. Publikuje w magazynie Glissando i Muzyka w Mieście. Laureatka nagrody głównej w Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. Od września 2016 r. stała felietonistka miesięcznika Ruch Muzyczny. Autorka KRYTYCZNEGO PRZEWODNIKA PO SPOSOBACH REALIZACJI ZAPISU NUTOWEGO WE WSPÓŁCZESNEJ MUZYCE WOKALNEJ i manifestu Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej. Nominowana do PASZPORTU POLITYKI 2015 w kategorii Muzyka Poważna. Według magazynu Wysokie Obcasy jedna z 50 najbardziej wpływowych kobiet w Polsce w 2016 roku. |barbarakingamajewska.com|

GERARD LEBIK – muzyk, artysta dźwiękowy, kompozytor. Jego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Wykorzystując media akustyczne i elektroniczne, koncentruje się na taki fenomenach jak czasu, przestrzeń, fala dźwiękowa. Od 2015 jest dyrektorem artystyczny i kuratorem festiwalu/platformy Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku. Współpracował i występował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Noid, Klaus Filip i wieloma innymi. Brał udział i występował: Kunsthalle Basel, TodaysArt Festival Hague, Mem Bilbao, V: NM-Festival Graz, Biennale Zagreb, Tokyo Jazz, Festival Umbrella Chicago, Musica Electronica Nova, LulCec Barcelona, Musica Electronica Nova, Musica Polonica, SuperDeluxe-Tokyo, Ftarri-Tokyo, Quite Que-Berlin, Otto 10 Basel, Fylkingen Stockholm, CSW Warszawa, Galeria Kordegarda, De Werf Brugge, Dizzy’s Club, Pit Inn Shinjuku Tokyo. |gerardlebik.net | festiwal.sanatoriumdzwieku.pl |gerardlebik.blogspot.com|

KASPER T. TOEPLITZ – kompozytor i muzyk funkcjonujący na polu muzyki akademickiej (opery, utwory na orkiestrę i zespoły kameralne), eksperymentalnej muzyki elektronicznej oraz noise’u. W swoich działaniach wykorzystuje głównie komputer oraz tradycyjne instrumenty poddawane przetworzeniu i preparacjom, tworząc analogowo-cyfrowe hybrydy dźwiękowe. Realizuje także projekty interdyscyplinarne z pogranicza performansu i tańca współczesnego.Toeplitz współpracował z wieloma instytucjami (GRM, IRCAM, Radio-France, GMEM, GRAME, ZKM), muzykami (Eliane Radigue, Zbigniew Karkowski, Phil Niblock, Dror Feiler, Tetsuo Furudate, Francisco Lopez, Z’EV, Art Zoyd, Ensemble Phenix) i tancerzami (Myriam Gourfink). Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń (m.in. Villa Medicis Hors-les-Murs w Nowym Yorku, Villa Kujoyama w Japonii, DAAD w Berlinie, nagroda Giga Hertz ZKM, Karsluhe, Institut Français w Polsce itd.). Jego dyskografia obejmuje ponad 60 różnych tytułów. |sleazeart.com|

PIOTR ZABRODZKI – urodzony w 1982 r. w Warszawie, pianista, kompozytor. Absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce łączy improwizację jazzową z sonorystyką, heavy metal z elektroniką, a wszystko okraszone jest poczuciem humoru. Jest to muzyk bardzo elastyczny i wszechstronny, czego dowodem ilość zespołów, w jakich gra: LXMP, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, The Kurws, Blast Muzungu, SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami awangardowymi, m. in. z Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi, Ove Volquartz, Tabata Mitsuru. Wybrana Dyskografia: Piotr Zabrodzki / Artur Lawrenz – Trylobit, Piotr Zabrodzki / Tatsuya Yoshida – Karakany, Blast Muzungu – Gaijin Gabba, Zdzisław Piernik / Piotr Zabrodzki – Namanga, LXMP – trois suites + une miniature, LXMP – Back to the Future Shock, Efekt Moozgu – Slumberjackin’.

GEA BROWN łączy dźwięki przeszłości i teraźniejszości, tworząc kolaże dźwięków, które nabierają kompozycyjnej autonomii. Jej ostatnie projekty koncentrują się na głosie, próbując znaleźć równowagę między mówionym i narracyjnym elementem języka, a jego dźwiękowym wymiarem, bez dominowania nad drugim. Tworzy zestawy koncertowe i ścieżki dźwiękowe środowiska dla projektantów i artystów pracujących z tańcem, teatrem, performance i sztuką wideo. Od 2011 roku współpracuje z Sync, platformą do eksperymentów audio i wizualnych. Jest także kuratorką LottoZero. www.extrasync.net/ |soundcloud.com/gea-brown | vimeo.com/geabrownwww.lottozero.org/kunsthalle/|

BETTINA WENZEL komponuje i rozwija utwory wokalne i występy intermedialne. Jej kompozycje są nieustannym dążeniem do dźwięków wokalnych, wykraczających poza ograniczenia ludzkiego głosu. W 2006 i 2016 r. artysta-rezydent w Hotel Pupik, Austria.  W 2009r. odbyła sześciomiesięczną rezydencję artystyczną w Kunststiftung NRW i Goetheinstitut w Mumbaju w Indiach, a w 2016 r. rezydencję artystyczną w Meksyku DF, tworząc pracę site-specific w prekolumbijskiej piramidzie Cuicuilco, Alumnos 47. | www.wenzelvoice.de | soundcloud.com/bettina-wenzel |

 

 

JULIEN OTTAVI to aktywista medialny, artysta-badacz, kompozytor/muzyk, poeta i „językowy pogromca”, twórca filmów eksperymentalnych i anarchitekt, założyciel i członek APO33. Zajmuje się badaniami i pracą kreatywną, łącząc sztukę dźwiękową, wideo, nowe technologie i performance. Od 1997 rozwija prace kompozycyjne używając głosu i jego komputerowej transformacji. Jego działania nie ograniczają się jedynie do sfer artystycznych, ale krzyżują się z wieloma innymi polami, od rozwoju technologii do filozofii i badań teoretycznych, poprzez analizy biomimiczne i eksperymenty. Od wielu lat zastanawia się także nad relacjami pomiędzy praktykami eksperymentalnymi a praktykami kolektywnymi, w ramach tworzenia autonomicznych grup kolektywnych, poddając w wątpliwość autorską strategię „ideologii sztuki”. apo33.org/noise/doku.php |

PAWEŁ ROMAŃCZUK – urodzony w 1975 r., muzyk, kompozytor, od 2006 kontynuuje badania w dziedzinie nietypowych źródeł dźwięku. Założyciel i lider zespołu Małe Instrumenty, stworzonego do realizacji własnych artystycznych potrzeb. Pisał muzykę do filmów i teatru. Buduje własne instrumenty, konstrukcje dźwiękowe i instalacje. W 2010 roku napisał pierwsze studium historii zabawkowego fortepianu. Kolejna książka ukazała się w 2013 roku, jako podręcznik „Eksperymenty domowe z instrumentami muzycznymi” wydany wraz z albumem Małe Instrumenty „Samoróbka” poświęcony edukacji w zakresie samodzielnego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych.

 

PETR VRBA Jego nieubłagane poszukiwania nie-idiomatycznej improwizacji za pomocą trąbek, klarnetów, wibrujących głośników, noży do jaj, itp. uczyniły go jednym z najbardziej aktywnych muzyków eksperymentalnych w Pradze w ostatnich latach. Jego najintensywniejsza współpraca zrodziła się z spotkania z amerykańskim muzykiem / kompozytorem George’em Cremaschi (doublebass, elektronika), z którym stworzył Praską Orkiestrę Improwizacyjną, duet Los Amargados, międzynarodowy projekt muzyczno-taneczno-muzyczny Arthuur. W 2013 roku wydali album „Villa K”, w 2014 „Los Amargados z Susanna Gartmayer”, limitowany MC z komiksami. W roku 2010 artysta stał się jednym z założycieli zespołu improwizacyjnego IQ + 1, który wydał w 2011 roku wysoko ocenioną płytę „tváří v tvář”, aw 2013 IQ + 1 (wydaną przez Polí5), która została nominowana do nagrody Vinyla 2013 w Czechach. W 2011 roku założył duet Yanagi z koreańskim eksperymentatorem Ryu Hankilem (budzik, maszyny do pisania). W ostatnich latach zaczął i nadal realizuje wiele projektów m.in.: Criticón duo (z Tomás Gris), Doppeltrio (z Mają Osojnik i Matija Schellander), Junk & the Beast (z Veroniką Mayer), 2 konie za dużo (z Patrikiem Pelikánem). Petr nagrywał lub grał z takimi muzykami jak Tiziana Bertoncini, Xavier Charles, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinski, Franz Hautzinger, Chris Heenan, Susanna Gartmayer, Matthew Goodheart, Irene Kepl, dd Kern, Christof Kurzmann, Thomas Lehn, Ava Mendoza, Seijiro Murayama, Ivan Palacký, Matija Schellander, Ingrid Schmoliner, Jaroslav Šťastný (aka Peter Graham), Miro Tóth, Michael Zerang. Od 2010 roku jest kuratorem muzycznego programu komunikacji kosmicznej Školská 28. Od 1994 roku gra jako DJ w Radio 1 w Pradze, a także był tymczasowym studentem muzyki gamelan w Instytucie Sztuki Indonezji w Yogyakarta (1997-1998). | www.vrrrba.cz |